مراحل تولید محتوا با فراز گرافیک

امین اصغری امین اصغری امین اصغری · 1403/2/18 08:49 · خواندن 5 دقیقه

*. مرحله 1: در مورد محتوای خود تحقیق کنید

تحقیق باید اولین و ضروری ترین مرحله از فرآیند تولید محتوا باشد. به هیچ عنوان تحقیق و بررسی را دست کم نگیرید و از آن غافل نباشید. تحقیق در مورد محتوا و همچنین بررسی های تخصصی و نظر سنجی از مخاطبان به شما کمک می کند تا بفهمید در ابتدا اصلا در مورد چه چیزی باید بنویسید. این بررسی ها بر اساس موارد زیر هستند:

• علایق، سؤالات و نیازهای مخاطبان 

• گرایش های نیچ مارکتینگ (یعنی سراغ محصولی بروید که کمتر مورد توجه قرار گرفته شده است)

• بهترین های محتوا در حوزه ی نیچ مارکتینگ هستند

اساساً، با دیدن اینکه کدام پست وبلاگ بیشترین اشتراک‌گذاری را دارد، کدام قالب‌های محتوا بیشترین تعامل را ایجاد می‌کنند، چه موضوعاتی بیشترین مشارکت مخاطبان را در خود دارند و... متوجه می شوید که باید چه محتوایی را تولید کنید. اگر در مورد محتوایی تحقیق و بررسی می کنید، باید مطمئن شوید که محتوای شما حس شور و اشتیاق مخاطب را بر می انگیزد. 

*. مرحله 2: ارائه ایده ها

وقتی تحقیقات را انجام دادید و کلمات کلیدی را پیدا کردید، یعنی آماده هستید تا ایده های عالی خود را برای محتوا ارائه دهید! در واقع تمام مراحل مهم در مرحله اول که شامل پیدا کردن کلمات کلیدی، ویرایش محتوا و استفاده از ابزار تولید محتوا هستند به شما کمک می کنند تا بتوانید ایده ی خود را شرح و بسط دهید. در مرحله جستجوی کلمه کلیدی به راحتی می توانید به ایده های محتوایی جالبی دست پیدا کنید.

اگر فهرستی از کلمات کلیدی داشته باشید، به راحتی می توانید محتوای خود را تولید کنید. به عنوان مثال، وقتی کلمه ی تولید محتوا را جستجو کنید، ممکن است به عبارت «ابزارهای تولید محتوا» برخورد کنید. از همین کلمه کلیدی میتوان محتواهایی با عناوین «20 ابزار تولید محتوا برای متخصصان بازاریابی» یا «ابزارهای تولید محتوا که رایگان هستند و باید درباره آن‌ها بدانید» تولید کرد.

ایده برای تولید محتوا همه جا وجود دارد. باید توجه کنید که ایده ها به شما وحی و الهام نمی شوند. حتما باید در مورد موضوع مورد نظر خود به دنبال کلمات کلیدی مرتبط بگردید. اگر به دنبال کلمات کلیدی بلند باشید متوجه می شوید که ایده های زیادی وارد ذهن شما خواهند شد. به ازای هر کلمه کلیدی بلندی که پیدا می کنید، حداقل چند ایده محتوایی وجود دارند که می توانید آنها را کشف کنید.

 

برنامه ریزی محتوا

*. مرحله 3: برنامه ریزی محتوا

فرض کنید که تحقیقات خود را انجام داده اید و به ایده های محتوایی متعددی رسیده اید. اکنون زمان برنامه ریزی برای همه این محتوا است:

• شما باید بدانید که چه نوع محتوایی می خواهید تولید کنید.

• محتوای خود را در کجا باید منتشر کنید؟

• چه محتوای دیگری نیاز دارید؟ (به عنوان مثال، اگر محتوایی برای پست وبلاگ نوشته باشید، ممکن است به تصاویر یا فیلم برای مقاله خود نیاز داشته باشید)

• در برنامه ریزی چه نوع محتوایی باید تولید کنید؟

انواع زیادی محتوا وجود دارد و در حالت ایده آل باید سعی کنید محتوای متنوعی تولید کرده باشید. نه تنها باید محتوای شما متنوع و جالب باشد، بلکه باید بتوانید سلیقه و ذائقه ی مخاطب را بشناسید.

تنوع محتوایی در موارد زیر خلاصه می شود:

• پست های وبلاگ

• محتوای تعاملی

• وبینارها

• محتوای رسانه های اجتماعی

• فیلم 

• راهنما و دستورالعمل

• کمپین های بازاریابی ایمیلی

• اینفوگرافیک

• محتوای چاپی

• کتاب های الکترونیکی

• پادکست

چه پلتفرم هایی را در نظر گرفته اید و کجا محتوا را منتشر خواهید کرد؟

اکنون دقیقاً می‌دانید که قرار است چه محتوایی تولید کنید. در حقیقت اینجا است که سرفصل‌ها، انواع محتوا، کلمات کلیدی متمرکز و غیره را می شناسید.

در اینجا باید Google Analytics را باز کنید. به Acquisition -> All Traffic -> Channels بروید تا فهرستی از تمام منابع اصلی برای ترافیک (جستجوی ارگانیک، اجتماعی و غیره) را مشاهده کنید. سپس، روی هر منبع کلیک کنید تا تمام کانال‌های مختلفی را مشاهده کنید که ترافیک را به وب‌سایت یا وبلاگ شما هدایت می‌کنند. این امر به شما کمک می کند تا بفهمید کدام کانال ها بیشترین ترافیک را به سوی وب سایت شما می آورند. در اینجا است که می توانید محتوای بیشتری منتشر کنید.

ویرایش محتوا

*. مرحله 4: تولید و ویرایش محتوا

در اینجا به چهارمین و نهایی ترین مرحله تولید محتوا رسیدیم. در این مرحله در حقیقت به نوشتن، فیلمبرداری، ضبط، و هر چیزی که به آن محتوا می گویند می رسیم.

1. تحقیقات اولیه را در ذهن داشته باشید: آنچه را که در مورد مخاطبان و جایگاه خود آموخته اید به خاطر بسپارید.

2. کلمات کلیدی را در نظر داشته باشید: به یاد داشته باشید که بر اساس کلمات کلیدی خاصی تولید محتوا می کنید. مطمئن شوید که از تمام این کلمات کلیدی در سراسر محتوای خود استفاده کنید (یک کلمه کلیدی بلند برای هر بخش از محتوا).

3. برنامه ریزی کنید: اگر مطلبی آموزشی می نویسید، به خصوص اگر بسیار طولانی است، برای ساختاربندی محتوا وقت بگذارید تا مطمئن شوید که هیچ چیز مهمی را فراموش نکرده اید. 

ویرایش محتوا امری بسیار مشکل است چون به تنهایی نمی توانید تمام اشتباهات خود را بشناسید. پس در این مرحله باید با دقت بیشتری عمل کنید.

انتشار محتوا

مرحله 5: انتشار و تبلیغ محتوا

از مراحل تولید محتوا که ذکر شد به خوبی استفاده کنید. این فرایندها به شما کمک می‌کنند تا زمان را بهتر سازماندهی کرده و محتوای بهتر و هدفمندتری تولید کنید:

• درباره کسب و کار و مخاطبان خود تحقیق کنید تا بفهمید دوست دارند روی چه نوع محتوایی کلیک کنند.

• از کلمات کلیدی برای ارائه ایده در محتوای هدفمند استفاده کنید

• برنامه ریزی داشته باشید

• محتوای خود را تولید و ویرایش کنید

تنها چیزی که باقی می ماند این است که محتوا را در پلتفرم های مورد نظر منتشر کنید و آن را تبلیغ کنید. از شبکه های اجتماعی غافل نشوید و در نهایت تلاش کنید تا بهترین خود را ارائه دهید.