فراز گرافیک |faraz graphic| موسسه آموزش  در مسئله محتوا سازی

فراز گرافیک |faraz graphic| موسسه آموزش در مسئله محتوا سازی

فراز گرافیک دنیایی برای کسب درآمد کسب و کار اینترنتی خودتو ایجاد کن تولید محتوا یاد بگیر و شروع کن با فراز کسب و کار خودتو داشته باش...

تولید محتوا در عصر رسانه های الکتریکی و الکترونیکی

بعد از کتاب و روزنامه، رسانه‌های الکتریکی – یعنی رادیو و تلویزیون – اختراع شدند. حالا تولید محتوای صوتی و تصویری هم اهمیت پیدا کرده بود.

همان زمان گروهی از تحلیل‌گران رسانه به این فکر افتادند که باید نقش محتوا، تولید محتوا و حاشیه‌های آن جدی گرفته شود. نورمن آنجل، مارشال مک لوهان، نیل پستمن، ژان بودریار و اروینگ گافمن از جمله‌ی این تحلیل‌گران بودند.

اما ظاهراً تا زمانی که وب و شبکه های اجتماعی اختراع نشده بودند، دغدغه‌ی تولید محتوا آن‌قدر عمومیت پیدا نکرده بود. در حال حاضر تولید محتوا آن‌قدر فراگیر شده که آموزش آن به مقطع پیش از دانشگاه رسیده است. در کشور خودمان نیز آموزش و پرورش این را نیاز جدی گرفته و «درس تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی» در پایه دهم کامپیوتر تدریس می‌شود.

اما با ارزان شدن تکنولوژی دیجیتال و فراگیر شدن دسترسی به ابزارهای تولید محتوا (موبایل، دوربین دیجیتال، لپ‌تاپ، اینترنت، وب و سایر ابزارهای مشابه) چالش جدیدی در فضای محتوا ایجاد شد.

با این حجم از تولید محتوا، چه باید بکنیم که مخاطب به سراغ ما بیاید و از محتوای ما استفاده کند؟ اگر شغل تولید محتوا را برای امروز یا آینده‌ی خود انتخاب کرده‌اید باید به این سوال مهم پاسخ بدهید. درس‌های آموزش تولید محتوا، بازاریابی محتوا  ، استراتژی محتوا ، دیجیتال مارکتینگ  و سئو در محتوا می‌کوشند به شما کمک کن

شغل تولید محتوا چیست و چه ویژگی های دارد

همان‌طور که در ابتدای این مطلب اشاره شد، تولید محتوا می‌تواند محدوده‌ی گسترده‌ای از فعالیت‌ها را در بر بگیرد: از کسی که چند قرن پیش مشغول نوشتن یک کتاب خطی بوده تا کسی که امروز با انتشار پست و لایو و استوری به تولید محتوا در اینستاگرام مشغول است، همگی به تولید محتوا مشغول هستند.

اما جدای از این معنای گسترده و عام، کار تولید محتوا امروز یک معنای خاص هم پیدا کرده و آن تولید محتوای الکترونیکی است.

 

حتی امروزه مجموعه‌های بسیاری تحت عنوان آژانس تولید محتوا و نیز شرکت تولید محتوا مشغول کار هستند که تولید محتوا را از یک فعالیت فردی فراتر برده‌اند و با انجام تخصصی این کار، هزینه تولید محتوا را کاهش داده‌ و سرعت این کار را بیشتر کرده‌اند.

این شرکت‌ها بسته به توانمندی تیم تولید محتوا و استراتژی خود، ممکن است صرفاً به یک فعالیت محدود (مثلاً تولید محتوای ویدیویی یا محتوای متنی) محدود شده یا تولید همه نوع محتوای الکترونیکی برای سایت‌ها و شبکه های اجتماعی را بر عهده بگیرند.

3 نظر 2 پسند

مارشال مک لوهان و دنیای رسانه

«جهان الکتریکی، در حد یک روستا در هم فشرده می‌شود. سرعت برق، همهٔ فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی را در هم فرو می‌برد و آگاهی انسان‌ها نسبت به مسئولیت‌‌شان را به شدت افزایش می‌دهد.

این در هم فرو رفتن، جایگاه سیاه‌پوستان،‌ نوجوانان و برخی گروه‌های دیگر را [که ضعیف تلقی می‌شدند] تغییر می‌دهد. دیگر نمی‌توان آن‌ها را مهار و کنترل کرد. به واسطهٔ رسانه‌های الکتریکی، آن‌ها به همان اندازه که در زندگی خودشان سهم داشته‌اند، در زندگی ما نیز دخیل می‌شوند.

این عصر، عصر اضطراب است. چون مدام از شما تعهد و مشارکت می‌طلبد؛ مستقل از این که چه دیدگاهی داشته باشید.»

این جمله‌ها، بخشی از کتاب درک رسانه (Understanding Media) هستند؛ کتابی که مارشال مک لوهان آن را در سال ۱۹۶۴ منتشر کرده است. اگر به جای واژهٔ «الکتریکی» کلمهٔ «دیجیتال» را قرار دهید، هیچ‌کس باور نمی‌کند که این حرف‌ها حدود شصت‌ سال قبل گفته و نوشته شده‌اند.

چند نکتهٔ کوتاه زندگی‌نامه‌ای از مک‌لوهان

مک لوهان که نام کاملش هربرت مارشال مک لوهان (Herbert Marshall McLuhan) است، در سال ۱۹۱۱ به دنیا آمد و پس از حدود هفت دهه زندگی در سال ۱۹۸۰ درگذشت.

تحصیلات دانشگاهی او در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشتهٔ زبان و ادبیات انگلیسی بود و نهایتاً‌ از دانشگاه کمبریج در رشتهٔ فلسفه (مقطع دکتری) فارغ‌التحصیل شد. با وجودی که رشتهٔ دانشگاهی او زبان انگلیسی و فلسفه بود، به خاطر نظریه‌پردازی در حوزهٔ رسانه شهرت یافت و یکی از قدیمی‌ترین نام‌ها در حوزهٔ مطالعات رسانه (Media Studies) محسوب می‌شود.

مک لوهان همواره چهره‌ای بحث‌برانگیز بوده و موافقان و مخالفان بسیاری داشته است. عده‌ای مک لوهان را از بنیان‌گذاران نظریهٔ رسانه می‌دانند و برخی دیگر او را سخنوری می‌دانند که بقاء و شهترش صرفاً به علت تسلط زیاد بر ادبیات و کلمات بوده است (+).

با این حال، یک واقعیت مشخص است. عمر مک لوهان در فضای رسانه از عمر منتقدانش بیشتر بوده و احتمالاً در دهه‌های آتی هم هم‌چنان نامش در کتاب‌های مطالعات رسانه خواهد آمد. او حتی پیش از مردن هم به نامی کلاسیک در حوزهٔ خود تبدیل شده بود.

چند جمله از مارشال مک لوهان

بد نیست پیش از ادامهٔ صحبت دربارهٔ مک لوهان، چند جمله از او را بخوانیم. این جمله‌ها تا حدی ما را با فضای ذهنی او آشنا می‌کنند. البته نباید فراموش کنیم که مک لوهان، به سادگی زیر بار حرف‌های خودش نمی‌رفت و حتی زمانی برای این‌که راه نقد را بر مخالفانش ببندد گفته بود: من لزوماً با حرف‌هایی که می‌زنم موافق نیستم